Po czym poznać, że plecak szkolny jest odpowiednio dobrany> Przyjmuje się, że rozwiązanie takie jest zarówno pojemne, jak i wygodne w noszeniu. Nie można jednak zapominać także o tym, że plecak musi dobrze przylegać do pleców ucznia nie obciążając go przesadnie. W innym wypadku konsekwencją jego noszenia okażą się wady kręgosłupa. To, jaki plecak wybierzemy, nie pozostaje bez wpływu na dziecięce zdrowie, warto więc zadać sobie pytanie o to, na co zwracać szczególną uwagę dokonując zakupu.

Plecak jest ważny także dlatego, że trudno mówić o nim jako o rozwiązaniu, które towarzyszy dziecku jedynie w szkole. Plecaki są zabierane przez dzieci także na zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne spotkania. Już choćby dlatego tak ważne jest to, aby były pojemne i zdrowe dla pleców w tym samym czasie. Budowa ciała dzieci w wieku szkolnym nie jest jeszcze ukształtowana, stąd też bardzo duże znaczenie ma wybór takiego modelu, który nie będzie stanowił obciążenia dla młodego kręgosłupa. Brak konsekwencji w tym zakresie zaraża dziecko na dolegliwości bólowe. Przyczynia się też najpierw do powstawania, a następnie także do pogłębiania się wad postawy. Już choćby dlatego, choć wygląd plecaka jest ważny, nie powinien być jedynym czynnikiem branym pod uwagę podczas jego wyboru.

Waga plecaka i jej znaczenie

Przyjmuje się, że za dobry plecak może zostać uznany przede wszystkim ten, który jest dostosowany nie tylko do wzrostu dziecka, ale i do wyposażenia, jakie jest w nim przechowywane. Zalecenia MEN informują nas przy tym, że jego waga nie powinna przekraczać od dziesięciu do piętnastu procent masy dziecięcego ciała. Niestety, przestrzeganie tych zaleceń jest szalenie trudne, niełatwo jest bowiem wyobrazić sobie rodziców sprawdzających codziennie, jaka jest waga szkolnego tornistra Zapobiegliwie wskazane jest więc przyjęcie zasady, w myśl której, im model jest lżejszy, tym lepiej.

Rola pojemności plecaka

Bez względu na to, z jakim typem plecaka mamy do czynienia, jego pojemność jest podawana w litrach. Szukając odgórnych zaleceń odnoszących się do tego parametru szybko odkryjemy zresztą, że nie ma o nich mowy. Wynika to z tego, że plecaki w każdej szkole są wykorzystywane w nieco innej szkole. Tam, gdzie nie ma szafek, ich pojemność musi być większa, tam jednak, gdzie są one wykorzystywane, dzieci nie muszą już nosić ze sobą wszystkich niezbędnych im książek oraz zeszytów.

Kilka słów o ergonomii plecaka

Od szkolnego plecaka oczekuje się, że będzie on dopasowany do naturalnej krzywizny pleców ucznia nie uciskając ich. W praktyce oznacza to, że nawet najatrakcyjniejszy model nie powinien być przez nas brany pod uwagę, jeśli brakuje mu wyprofilowanego i usztywnionego tyłu. Nie wolno jednak zapominać, że nie jest to wcale jedyny element, jaki powinniśmy brać pod uwagę. Ignorować nie powinno się też kwestii związanej z odpowiednim doborem szelek. Oczekuje się od nich, że będą nie tylko szerokie i miękkie, ale również regulowane. Dzięki temu możliwe stanie się dopasowanie ich do wzrostu dziecka bez ryzyka niepotrzebnego ucisku. Plecak powinien mieć też pasek umieszczony na wysokości dziecięcej klatki piersiowej.